Fõoldal
 
 A bicikli t�rt�nete
 Term�szetv�delem
 �lt. tan�csok
 Tech. tan�csok
 Keres�s
 �js�gcikkek
 Besz�mol�k

A kerkpr trtnete

A kerkpr tlete az srobbansig nylik vissza. Az els jelents ktkerek emlknk Carl Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn br nevhez fzdik. ugyanis, mivel sokat kellett jrja az erdt, jra fltallta a Clrifere-t azzal, hogy egy szilrd vzhoz kerekeket erstett. Azt azonban is ltta, hogy gpe merevsgn vltoztatni kell, ezrt egy fggleges tengely krl elforgathat els kerkkel szerelte fel, feltallva ezzel a kormnyozhat kerkprt.

A draisienne

Ngy v tkletests (j kormnyszerkezet, magassgra bellthat ls) utn, 1817-ben a -kezdetben- gnyold jsgok mr azt rtk, hogy a br futgpn rnknt 14 kilomter tvolsgot tud megtenni. Br rugzsa nem volt, legszellemesebb mechanikai megoldsa az nbell kerk volt. A "draisienne-lz" nhny hnap alatt magval ragadta egsz Franciaorszgot s Anglit.

A csoda azonban nem tartott sokig. Nem igazn lehetett sem megszokni, sem megszeretni a korabeli utakon val ztykldst. Egy ideig mg alig lehetett kielgteni a megrendelseket, de aztn mr minden jts csak fokozta a kerkpr irnti ellenszenvet. Az jabb mrnkk mr tbb kerkkel prbltk kikszblni az egyenslyozs okozta nehzsgeket. Az egyik ilyen irny prblkozs volt az 1838-as Allopodes is. Ebben a vezet gy hajtotta jrmvt (20-30 mph), mintha egyhelyben jrna. A pedlok mind sllyedskor, mind emelkeds kzben elre hajtottk a kerekeket, gy az emelkedk is knnyebben legyzhetv vltak.

Az els valdi kerkpr megalkotjnak a skt Kirkpatrick Macmillant tartjk, br nem fogta fel tallmnynak jelentssgt. Hzra is ezt rtk ksbb: Jobbat alkotott, mint amirl tudott. Hobby Horse kerkprjra ugyanis ingaszer lbpedlokat szerelt, gy mr csak az egyenslyozs mvszett kellett megtanulnia annak, aki ki akarta prblni. A kovcsmester nem is kvnt hasznot hzni tallmnybl, nem terjesztette.

A tkleteseds egy msik problmjt R.W. Thompson tallmnya, a felfjhat gumibels oldhatta volna meg. Br szabadalmt mr 1845-ben megkapta, mg `47-ben sem volt elterjedve, s emiatt az ra is igen borsos volt.

A francia Pierre Michaux 1861-ben alkotta meg a michauline-t, az olyan kerkprt, aminek pedljai az els kerken voltak. Ezzel mr az egyenslyozs is egyszer volt, st, minl gyorsabban tekert az ember annl kevsb veszthette el az egyenslyt. A gp kerekei kezdetben krlbell egyformk (90 cm) voltak. A fra vasabroncsot hztak, hogy ne kopjon olyan gyorsan. A gyrts mr `62-ben beindult, de az igazi rlet az 1867-es prizsi vilgkillts sorn robbant ki.

Liverpoolban megalakult az els kerkprklub, br nem volt knny az j jtk. Az els kerk kacszott, ugyanis ha a "lovas" jobb lbval nyomta elre a pedlt, a kerk elfordult balra, s fordtva. Kt ht alatt azrt bele lehetett jnni. Az els feljegyzett bicikliverseny is ekkorra esik, a 2 kilomteres tvot az angol James Moore teljestette leggyorsaban (3 perc 50 mp), aranyrmt magtl III. Napoleontl vehette t.

Innentl kezdve sorra rendeztk a klnbz kerkprversenyeket: spanyolorszgban a matadorok ltek nyeregbe, jttek a ni, hossztv, gyorsasgi s gyessgi versenyek is. Az jtsok termszetesen szintn nem lltak meg. Ezek kz tartozott a golys csapgy s a srhny. Rjttek, hogy a kllk egyformn hzzk a tengelyt, gy mr lecserlhettk a rgi fakllket nagy szaktszilrdsg acl kllkre. Az gy megszletett, a kerekeket leszmtva teljes egsszben fmbl kszlt kerkpr (Ariel) j korszakot nyitott meg. Ltrejtt a velocipd.

Orszgonknt ms-ms nevet kapott az j szerkezet. Az angolok penny-farthingnak (fabatka, fitying), a francik grand-binek (nagy ketts) az amerikaiak pedig egyszeren ordinarynak neveztk

Ezzel mr ktszer olyan gyorsan lehetett menni, mint egy hagyomnyos kerkprral, az akadlyokat is knnyebben vette. A msfl mteres kerktmr-hatrt azonban az emberi lb nyjthatatlansga miatt nem tudtk tlpni. 1877-ben mr 50 000 velocipd volt forgalomban Angliban tlagosan 135 cm kerktmrvel.

A velo atyja, James Starley, azonban mr egy jfajta triciklin trte a fejt. Mikor megvolt, a fival ment kiprblni, de az lassabban tekert, mint , egy rvid kanyargs utn az rokban ktttek ki. Az apa ekkor rjtt, hogy ez gy semmikp nem lesz keresett ru, megalkotta hozz a differencilmvet. rdekes azonban, hogy ezt mr pont 50 vvel korbban jegyeztette be egy francia feltall, Onsiphore Pecquer, majd kt vre r egy angol is szabadalmat krt r hazjban. Annak idejn azonban mg nem tartott erre ignyt a kzlekedstechnika. Ezzel egy nagy lpst tettek meg a szzad vgnek nagy kzlekedsi forradalmhoz.

Az angol feltall, Harry J. Lawson sem volt megelgedve a velocipddel. Ekkorra mr felbukkantak az olyan gpek, amiket - a slypont vgett - a fld kzelben elhelyezett pedlokkal lehetett hajtani, de ezek lassabbak s bizonytalanabbak voltak trsaiknl. Lawson rjtt, hogy a legegyszerbb, ha fogaskerekes lnctttelt alkalmaz egy kisebb kerk felgyorstshoz. Az kerkprjnak kerekei mr csak 100 ill. 60 centisek voltak, s a vezet slypontja is a lehet legmlyebbre, a kt kerk sszekt rdjra kerlt. Tovbbi jtsa volt, hogy sztvlasztotta a kormnyzst s a hajtst vgz kereket. A kerkprnak egy nagy htrnya volt azonban, hogy a kormnyt mg nyjtzkodva sem lehetett volna elrni, ha bonyolult trapzok segtsgvel nem hozza lejjebb.

Taln pont emiatt maradtak legtbben a kiforrott, kecses, m veszlyes velocipden. Ekkor jelent meg Amerikban a Star nev kerkpr, ami abban hozott hatalmas jtst, hogy a hts kereket elretettk, gy lejtnl sokkal biztonsgosabb volt, de ugyanakkor knnyebb lehetett htraesni. Szjttteles emelkaros pedljval mr fkezni is lehetett.

Arra azonban az amerikaiak is rjttek, hogy a biztonsgos kerkpr kulcsa a lnchajtsban van. A Kangaroot mr azzal szereltk, ami viszont azt okozta, hogy a 90 centis kerkkel nem lehetett 20 km/h-nl gyorsabban menni.

Az tt vltozst 1885-ben John Starley mutatta be. Ez volt a Rover Safety. Az angol kidolgozta a ma is hasznlatban lev vzat, a dnttt kormnyrudat s ennl jobbat azta sem igen talltak ki. A gyrak fokozatosan tlltak a Roverek gyrtsra, m a tkletessghez mg mindig kellett valami.

Ez egy r llatorvos, John Boyd Dunlop alkotta meg. Fia ugyanis j triciklijvel llandan "sztbarbrkodta" a kertben a fvet, ezrt az apa azt szerette volna, ha valamivel le tudn tomptani a kereket. Elszr vzzel tlttt locsolcsvel prblkozott, de mivel az tlsgosan rugalmatlannak bizonyult, levegvel fjta tele. Ezzel jra feltalltk a pneumatikot. Tallmnyra a szabadalmat 1888. harmadik harmadban kapta meg Dunlop, s megkezdk az ilyen kerkkel felszerelt biztonsgi kerkprok rustst. Egy v alatt mintegy 50 darabot adtak el bellk, majd kiderlt, hogy 1845-ben Thompson mr megkapta a szabadalmat erre a tallmnyra, ezrt hosszas herce-hurca utn elvettk a szabadalmi jogot Dunloptl, ami azonban csak annyit jelentett, hogy ezutn mr brki gyrthatott ilyen szerkezetet anlkl, hogy az r csaldapa egy penny-t is keresett volna rajta. Vllalkozsa, amit alaptott azonban nem ment tnkre, s pp a dnt hatrozat hetn 3000 tmlt adott el.

A kerkprnak teht sok feltallja volt, gy jogos, amit Lord Charles Beresford mondott 1896-ban, amikor mr 4 milli biciklista rtta az utakat: Akrki tallta fel a kerkprt, megrdemli az emberisg ksznett. A velocipd fokozatosan kiszorult a piacrl. A kerkpr sikert annak ksznheti, hogy pont abban a korban szletett, amikor az emberek hirtelen tmegesen vgytak az egyni jogok alapjn egyni lmnyekre. Ennek kielgtsre az j eszkz tkletesen megfelelt. St. A kerkpr j tvlatokat nyitott. Felvetette a hosszabb utazs lehetsgt az emberek eltt, akik azeltt azt hittk hogy arra a vast val.

Geergooo


Partnereink:
    
Szavazz honlapunkra a MEGAPORT port�l Szavaz�n:
 | Egyes�let | Programok | H�rek | Tev�kenys�geink | �rdekv�delem | Szolg�ltat�saink | Olvasnival� | Linkek | 

Happy Bike Team - design: roobi, webmaster: kaszi

RSS